Podsumowanie projektu "Bądźmy aktywni"
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Potoku Górnym w okresie: 01.10.2019 – 28.02.2021 r. realizował projekt „Bądźmy aktywni” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 11. Włączenie społeczne, Działanie 11.1 Aktywne włączenie.
Projekt skierowany był do mieszkańców Gminy Potok Górny w wieku aktywności zawodowej, którzy posiadali wykształcenie najwyżej średnie, nie pracują zawodowo, rolników i korzystają z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Potoku Górnym. Zadania projektowe realizowano w oparciu o zawarte kontrakty socjalne. Celem głównym projektu był wzrost aktywności społeczno-zawodowej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, posiadającym zdezaktualizowane kwalifikacje zawodowe - 21 osób (10K i 11M) - klientów OPS poprzez kompleksowy program wsparcia obejmujący diagnozę potrzeb uczestników oraz stworzenie indywidualnej ścieżki reintegracji, a także wsparcie z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym i/lub zawodowym i/lub edukacyjnym i/lub zdrowotnym. Realizacja projektu pozwoliła na trwałe i pozytywne zmiany w potencjale społecznym i zawodowym ww. osób, wpłynęła na wzrost integracji społecznej i poprawę dostępu do rynku pracy poprzez kompleksowe wsparcie ukierunkowane na rozwiązanie problemów ww. osób i nabywanie/podwyższanie kwalifikacji/kompetencji i umiejętności zgodnie z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy, co w bezpośredni sposób przyczynia się do osiągnięcia celu szczegółowego RPOWL. Cel główny projektu był spójny z celem szczegółowym RPO WL, który zakłada wzrost integracji społecznej oraz poprawę dostępu do rynku pracy osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Cel główny bezpośrednio przekłada się na zadania, które są częścią składową realizowanych kompleksowych działań aktywizacji i integracji społecznej i zawodowej klientów OPS.
W ramach projektu wyłoniono firmy szkoleniowe, które przeprowadziły następujące rodzaje szkoleń i kursów zawodowych dla 21 uczestników projektu:
- Cukiernik ze zdobnictwem cukierniczym – 3 osoby
- Opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej – 2 osoby
- Kurs kosmetyczny– 2 osoby
- Profesjonalny sprzedawca– 2 osoby
- Glazurnik posadzkarz – 4 osoby
- Aranżacja ogródków zieleni – 4 osoby
- Kurs Carvingu - 5 osób
- Operator koparko ładowarki– 2 osoby
- Operator wózka widłowego – 1 osoba
- Kurs prawa jazdy kat.B – 3 osoby
- Kurs prawa jazdy kat.C – 2 osoby
- Kurs prawa jazdy kat.CE – 3 osoby
- Kwalifikacja zawodowa – 3 osoby.
20 uczestników projektu podwyższyło swoje kompetencje lub kwalifikacje zawodowe, tym samym zyskali większe możliwości znalezienia pracy.
Wszyscy uczestnicy projektu odbyli spotkania z psychologiem i doradcami zawodowymi w ramach diagnozy i poradnictwa psychologiczno zawodowego. Diagnoza była prowadzona przez psychologa i 2 doradców zawodowych. Diagnoza psychologiczna po 2 godz./osobę pozwoliła ocenić motywację uczestników, ich potencjału, predyspozycji i problemów oraz pozwoliła na ustalenie indywidualnej ścieżki wsparcia, odpowiednie wskazówki i porady. Natomiast diagnoza w zakresie doradztwa zawodowego prowadzona była przez 2 doradców zawodowych po 2 godz na osobę pozwoliła ustalić obecne kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Zostały określone kierunki nabycia lub podniesienia kwalifikacji zawodowych uczestników projektu. Podczas indywidualnych spotkań zostali przygotowani do trafnego wyboru zawodu. Zapoznali się z pojęciami umiejętności i kompetencji. Zdobyli umiejętność identyfikacji swoich mocnych i słabych stron. Na podstawie własnych zainteresowań potrafią określić swoje umiejętności. Poznali wartości i określili co jest dla nich ważne w pracy. Dzięki ćwiczeniom zwiększyło się poczucie pewności siebie wśród uczestników oraz wzrosło przekonanie, że znalezienie pracy jest możliwe a praca jest ważna dla rozwoju człowieka.
Poradnictwo psychologiczno zawodowe było prowadzone przez 2 psychologów i 2 doradców zawodowych. W ramach poradnictwa zrealizowano następujące zadania: indywidualne doradztwo psychologiczne, warsztaty kompetencji społecznych, terapia rodzinna i indywidualne doradztwo zawodowe. Doradztwo psychologiczne prowadzone było przez psychologa ze wszystkimi uczestnikami projektu po 4 godz./os. łącznie 84 godz. Zajęcia były dostosowane do potrzeb i możliwości danej osoby. Zostały zidentyfikowane indywidualne potrzeby uczestników projektu, ich bariery psychologiczne, ustalono sposoby ich przełamywania oraz motywowanie do podtrzymywania aktywności oraz udziału
w projekcie. Najczęściej poruszana tematyka podczas spotkań to rozwój osobisty, zawodowy, wychowywanie dzieci, kryzysy w rodzinie. Doradztwo psychologiczne daje uczestnikom projektu możliwości zbadania, odkrycia i zrozumienia w jaki sposób mogą prowadzić pełniejsze życie i odzyskać dobre samopoczucie.
Warsztaty kompetencji społecznych i życiowych przeprowadzone były przez psychologa ze wszystkimi uczestnikami projektu 21 osób przez 6 godz. Zajęcia uświadomiły im jak wygląda praca w grupie, współpraca i komunikowanie się. Uczestnicy mieli możliwość uzyskania wiedzy oraz przećwiczenia właściwego zadawania pytań, pozyskiwania i przetwarzania informacji. Dzięki warsztatom uczestnicy nauczyli się w jaki sposób komunikować się, aby być zrozumianym, poznali bariery komunikacyjne i ich wpływ na przekazywaną treść, dowiedzieli się jakie są zasady efektywnego słuchania.
Terapia rodzinna prowadzona była przez psychologa z 11 uczestnikami projektu oraz ich rodzinami po 3 godz./rodzinę. Terapia została podzielona na 2 etapy, podczas których członkowie rodzin uświadomili sobie jak przezwyciężać napotykane trudności i problemy jak poprawić relacje rodzinne i wspierać się wzajemnie.
Doradztwo zawodowe prowadzone przez 2 doradców zawodowych po 3 godz./os, łącznie 63 godz. W ramach indywidualnego doradztwa zawodowego uczestnicy zapoznali się z pojęciem rynku, jawnym i ukrytym rynkiem pracy. Poznali tendencje rozwojowe na rynku pracy, skuteczne metody poszukiwania pracy oraz nauczyli się jak tworzyć własną sieć kontaktów. Poznali zasady pisania dokumentów aplikacyjnych oraz wspólnie z doradcą sporządzili własne CV, poznali zasady prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Dowiedzieli się jak dobrze przygotować się do rozmowy z potencjalnym pracodawcą, żeby wywrzeć pozytywne wrażenie.
9 osób odbyło 6-mne staże zawodowe, podczas których nabyli różne umiejętności praktyczne, zdobyli doświadczenie zawodowe, a tym samym zyskali szansę na zatrudnieniew danej branży. Również pracodawcy mieli możliwość sprawdzenia kompetencji danej osoby jako potencjalnego kandydata do pracy i przygotowania go do podjęcia pracy na danym stanowisku zgodnie z potrzebami firmy. 7 osób otrzymało umowy o pracę po zakończeniu stażu.
9 osób zostało objętych indywidualnym doradztwem zawodowym pośrednika pracy po 2 godz. na każdą osobę, łącznie przepracowano 18 godz. Doradztwo było prowadzone przez licencjonowanego pośrednika pracy. Podczas indywidualnych spotkań ich uczestnicy poznali metody poszukiwania zatrudnienia, stworzenia własnej sieci kontaktów, sposoby nawiązania i rozwiązania umowy o pracę, źródła informacji o rynku pracy, przeglądanie stron internetowych z bazami danych i informacjami o instytucjach i organizacjach wspierających działania związane z zatrudnieniem lub tworzeniem własnej firmy. Otrzymali wydruk aktualnych wolnych miejsc pracy w naszym powiecie oraz kontakty do pracodawców poszukujących pracowników. Przeanalizowano listę przykładowych pytań od i do pracodawcy przy ubieganiu się o zatrudnienie oraz pojawiających się niepowodzeń w poszukiwaniu pracy a także zasad prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Przeprowadzono analizę aktualnych ofert pracy oraz poszukiwania wolnych miejsc pracy zgodnych z predyspozycjami oraz poziomem wykształcenia uczestników, w tym ukończonym w ramach projektu szkoleniem zawodowym. Dzięki doradztwu pośrednika pracy jego uczestnicy zostali przygotowywani do podjęcia zatrudnienia, wzrosła ich motywacja do podjęcia zatrudnienia i utrzymania miejsca pracy po zakończeniu uczestnictwa w projekcie.
Wszyscy uczestnicy projektu zarówno kobiety jak i mężczyźni mieli równy dostęp do wszystkich zadań w ramach projektu, przez co zachowano zasadę równości szans kobiet i mężczyzn. Strona internetowa GOPS jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, informacje pisane są prostym językiem, z możliwością powiększenia czcionki i zastosowania kontrastu, szkolenia dobierane są zgodnie z ich możliwościami, przez co zachowano zasadę równości szans i niedyskryminacji oraz dostępności osób niepełnosprawnych. Wszystkie dokumenty projektowe drukowane są dwustronnie, większość informacji przekazywana jest drogą elektroniczną, telefonicznie lub na stronie internetowej GOPS przez co została zachowana zasada zrównoważonego rozwoju.