Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Podsumowanie projektu "Bądźmy aktywni"

      

 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Potoku Górnym w okresie: 01.10.2019 – 28.02.2021 r. realizował projekt „Bądźmy aktywni” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Lubelskiego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 11. Włączenie społeczne,  Działanie 11.1 Aktywne włączenie. 
        Projekt skierowany był do mieszkańców Gminy Potok Górny w wieku aktywności zawodowej, którzy posiadali wykształcenie najwyżej  średnie, nie pracują zawodowo, rolników  i korzystają  z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Potoku Górnym. Zadania projektowe realizowano w oparciu o zawarte kontrakty socjalne. Celem głównym projektu był wzrost aktywności społeczno-zawodowej oraz poprawa dostępu do rynku pracy osób wykluczonych lub zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, posiadającym zdezaktualizowane kwalifikacje zawodowe - 21 osób (10K i 11M) - klientów OPS poprzez kompleksowy program wsparcia obejmujący diagnozę potrzeb uczestników oraz stworzenie indywidualnej ścieżki reintegracji, a także wsparcie z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze społecznym i/lub zawodowym i/lub edukacyjnym i/lub zdrowotnym. Realizacja projektu pozwoliła na trwałe  i pozytywne zmiany w potencjale społecznym i zawodowym ww. osób, wpłynęła na wzrost integracji społecznej i poprawę dostępu do rynku pracy poprzez kompleksowe wsparcie ukierunkowane na rozwiązanie problemów ww. osób i nabywanie/podwyższanie kwalifikacji/kompetencji i umiejętności zgodnie z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy, co w bezpośredni sposób przyczynia się do osiągnięcia celu szczegółowego RPOWL.  Cel główny projektu był spójny z celem szczegółowym RPO WL, który zakłada wzrost integracji społecznej oraz poprawę dostępu do rynku pracy osób zagrożonych ubóstwem  i wykluczeniem społecznym.
Cel główny bezpośrednio przekłada się na zadania, które są częścią składową realizowanych kompleksowych działań aktywizacji i integracji społecznej i zawodowej klientów OPS.
 

W ramach projektu wyłoniono firmy szkoleniowe, które przeprowadziły następujące rodzaje szkoleń i kursów zawodowych dla 21 uczestników projektu:

- Cukiernik ze zdobnictwem cukierniczym – 3 osoby

- Opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej – 2 osoby

- Kurs kosmetyczny– 2 osoby

- Profesjonalny sprzedawca– 2 osoby

- Glazurnik posadzkarz – 4 osoby

- Aranżacja ogródków zieleni – 4 osoby

- Kurs Carvingu  - 5 osób

- Operator koparko ładowarki– 2 osoby

- Operator wózka widłowego – 1 osoba

- Kurs prawa jazdy kat.B – 3 osoby

- Kurs prawa jazdy kat.C – 2 osoby

- Kurs prawa jazdy kat.CE – 3 osoby

- Kwalifikacja zawodowa – 3 osoby.

20 uczestników projektu  podwyższyło swoje kompetencje lub kwalifikacje zawodowe, tym samym zyskali większe  możliwości znalezienia pracy.

 

          Wszyscy uczestnicy projektu odbyli spotkania z psychologiem i doradcami zawodowymi  w ramach diagnozy i poradnictwa psychologiczno zawodowego. Diagnoza była prowadzona przez psychologa i 2 doradców zawodowych. Diagnoza psychologiczna po 2 godz./osobę  pozwoliła ocenić motywację uczestników, ich potencjału, predyspozycji i problemów oraz pozwoliła na ustalenie indywidualnej ścieżki wsparcia, odpowiednie wskazówki i porady. Natomiast diagnoza w zakresie doradztwa zawodowego prowadzona była przez 2 doradców zawodowych po 2 godz na osobę pozwoliła ustalić obecne kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Zostały określone kierunki nabycia lub podniesienia kwalifikacji zawodowych uczestników projektu. Podczas indywidualnych spotkań zostali przygotowani do trafnego wyboru zawodu. Zapoznali się z pojęciami umiejętności i kompetencji. Zdobyli umiejętność identyfikacji swoich mocnych i słabych stron. Na podstawie własnych zainteresowań potrafią określić swoje umiejętności. Poznali wartości i określili co jest dla nich ważne w pracy. Dzięki ćwiczeniom zwiększyło się poczucie pewności siebie wśród uczestników oraz wzrosło przekonanie, że znalezienie pracy jest możliwe a praca jest ważna dla rozwoju człowieka.

         Poradnictwo psychologiczno zawodowe było prowadzone przez 2 psychologów i 2 doradców zawodowych. W ramach poradnictwa zrealizowano następujące zadania: indywidualne doradztwo psychologiczne, warsztaty kompetencji społecznych, terapia rodzinna i indywidualne doradztwo zawodowe. Doradztwo psychologiczne prowadzone było przez psychologa ze wszystkimi uczestnikami projektu po 4 godz./os. łącznie 84 godz. Zajęcia były dostosowane do potrzeb i możliwości danej osoby. Zostały zidentyfikowane indywidualne potrzeby uczestników projektu, ich bariery psychologiczne, ustalono sposoby ich przełamywania oraz motywowanie do podtrzymywania aktywności oraz udziału
 w projekcie. Najczęściej poruszana tematyka podczas spotkań to rozwój osobisty, zawodowy, wychowywanie dzieci, kryzysy w rodzinie. Doradztwo psychologiczne daje uczestnikom projektu możliwości zbadania, odkrycia i zrozumienia w jaki sposób mogą prowadzić pełniejsze życie i odzyskać dobre samopoczucie.

        Warsztaty kompetencji społecznych i życiowych przeprowadzone były przez psychologa ze wszystkimi uczestnikami projektu 21 osób przez 6 godz. Zajęcia uświadomiły im jak wygląda praca w grupie, współpraca i komunikowanie się. Uczestnicy mieli możliwość uzyskania wiedzy oraz przećwiczenia właściwego zadawania pytań, pozyskiwania i przetwarzania informacji. Dzięki warsztatom uczestnicy nauczyli się w jaki sposób komunikować się, aby być zrozumianym, poznali bariery komunikacyjne i ich wpływ na przekazywaną treść, dowiedzieli się jakie są zasady efektywnego słuchania.

          Terapia rodzinna prowadzona była przez psychologa z 11 uczestnikami projektu oraz ich rodzinami po 3 godz./rodzinę.  Terapia  została podzielona na 2 etapy, podczas których członkowie rodzin uświadomili sobie jak przezwyciężać napotykane trudności i problemy jak poprawić relacje rodzinne i wspierać się wzajemnie.

           Doradztwo zawodowe prowadzone przez  2 doradców zawodowych  po 3 godz./os, łącznie 63 godz.  W ramach indywidualnego doradztwa zawodowego uczestnicy zapoznali się z pojęciem rynku, jawnym i ukrytym rynkiem pracy. Poznali tendencje rozwojowe na rynku pracy, skuteczne metody poszukiwania pracy oraz nauczyli się jak tworzyć własną sieć kontaktów. Poznali zasady pisania dokumentów aplikacyjnych oraz wspólnie z doradcą sporządzili własne CV, poznali zasady prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Dowiedzieli się jak dobrze przygotować się do rozmowy z potencjalnym pracodawcą, żeby wywrzeć pozytywne wrażenie.

         9 osób odbyło 6-mne staże zawodowe, podczas których  nabyli różne umiejętności praktyczne, zdobyli doświadczenie zawodowe, a tym samym zyskali szansę na zatrudnieniew danej branży. Również pracodawcy mieli możliwość sprawdzenia kompetencji danej osoby jako potencjalnego kandydata do pracy i przygotowania go do podjęcia pracy na danym stanowisku zgodnie z potrzebami firmy.  7 osób otrzymało umowy o pracę po zakończeniu stażu.

         9 osób zostało objętych indywidualnym doradztwem zawodowym pośrednika pracy po 2 godz. na każdą osobę, łącznie przepracowano 18 godz. Doradztwo było prowadzone przez licencjonowanego pośrednika pracy. Podczas indywidualnych spotkań ich uczestnicy poznali metody poszukiwania zatrudnienia, stworzenia własnej sieci kontaktów, sposoby nawiązania i rozwiązania umowy o pracę, źródła informacji o rynku pracy, przeglądanie stron internetowych z bazami danych i informacjami o instytucjach i organizacjach wspierających działania związane z zatrudnieniem lub tworzeniem własnej firmy. Otrzymali wydruk aktualnych wolnych miejsc pracy w naszym powiecie oraz kontakty do pracodawców poszukujących pracowników. Przeanalizowano listę przykładowych pytań od i do pracodawcy przy ubieganiu się o zatrudnienie oraz pojawiających się niepowodzeń w poszukiwaniu pracy a także zasad prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Przeprowadzono analizę aktualnych ofert pracy oraz poszukiwania wolnych miejsc pracy zgodnych z predyspozycjami oraz poziomem wykształcenia uczestników, w tym ukończonym w ramach projektu szkoleniem zawodowym. Dzięki doradztwu pośrednika pracy jego uczestnicy zostali przygotowywani do podjęcia zatrudnienia, wzrosła ich motywacja do podjęcia zatrudnienia i utrzymania miejsca pracy po zakończeniu uczestnictwa w projekcie.

Wszyscy uczestnicy projektu zarówno kobiety jak i mężczyźni  mieli równy dostęp do wszystkich zadań w ramach projektu, przez co zachowano zasadę równości szans kobiet i mężczyzn. Strona internetowa GOPS jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, informacje pisane są prostym językiem, z możliwością powiększenia czcionki i zastosowania kontrastu, szkolenia dobierane są zgodnie z ich możliwościami, przez co zachowano zasadę równości szans i niedyskryminacji oraz dostępności osób niepełnosprawnych. Wszystkie dokumenty projektowe drukowane są dwustronnie, większość informacji przekazywana jest drogą elektroniczną, telefonicznie lub na stronie internetowej GOPS przez co została zachowana zasada zrównoważonego rozwoju.

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Potoku Górnym informuje, że inspektorem ochrony danych osobowych w GOPS jest Pani Renata Alot, e-mail: inspektor@cbi24.pl